10 sierpnia 2017 Udostępnij

Ergonomiczna praca biurowa dzięki odpowiednim akcesoriom

Praca przy biurku potrafi być bardzo ciężka i męcząca. Co więcej, w wielu przypadkach sami się na to skazujemy. Można znaleźć całe mnóstwo przepisów mówiących o zasadach bezpiecznej pracy biurowej, jednak niechętnie się do nich stosujemy. Na rynku spotkamy się też z ogromnym wyborem dodatków i akcesoriów, dzięki którym znacznie można usprawnić sobie taką pracę. Warto zainteresować się tym nieco bliżej, bowiem przy niewielkim wysiłku można w dużym stopniu poprawić swoje stanowisko pracy. Na samym początku należy przyjrzeć się wyposażeniu, z którego korzystamy w pracy.

Ergonomiczne biurko

Najlepiej wybrać biurko z regulowaną wysokością, które łatwo będzie dostosować do swoich potrzeb i warunków fizycznych. Zalecana wysokość blatu waha się w granicach 60 do 82 cm, w zależności od wzrostu użytkownika. Jeśli wybieramy biurko typu sit-stand, to maksymalna wysokość rośnie do 120 cm. Jest to swoją drogą bardzo wygodne rozwiązanie. Jak sama nazwa wskazuje, z takiego biurka można korzystać w dwóch pozycjach – zarówno siedzącej, jak i stojącej. Jak pokazują statystyki, osoby pracujące przy takich biurek znacznie mniej się męczą i potrzebują krótszych przerw w pracy.

Ergonomiczne krzesło biurowe

Krzesło musi posiadać szerokie możliwości zmiany jego ustawienia. Oparcie powinno odchylać się o przynajmniej 15 stopni. Kąt pomiędzy oparciem a siedziskiem nie może być większy niż 90 stopni. Warto wybierać modele, które są zgodne z określonymi standardami. Absolutna podstawa to standard NEN-EN 1335-1.

Ergonomiczny monitor

Dobry monitor to podstawa w pracy biurowej. Jeśli ktoś pracuje z kilkoma aplikacjami jednocześnie, to warto zainwestować w dwa monitory – znacznie poprawia to komfort pracy. Wysoka rozdzielczość również jest bardzo ważna, bowiem dzięki niej obraz wyświetlany na ekranie jest ostrzejszy.

W idealnym monitorze kontrast powinien wynosić minimum 1000:1. Lepiej nie decydować się na czarną obudowę, bowiem odbija ona światło i szkodzi naszym oczom.

Badania pokazują, że praca z dwoma lub trzema monitorami jest znacznie wydajniejsza i wygodniejsza. Oczywiście, nie zawsze można stworzyć takie stanowisko. Jeśli nie ma takiej możliwości, warto pomyśleć o monitorze szerokoekranowym.

ergonomiczne stanowisko pracy

Ergonomiczna myszka do komputera

Myszka wydaje się być jednym z najmniej istotnych elementów zestawu komputerowego. W rzeczywistości sam jej model oraz to, jak ją trzymamy ma wielki wpływ na naszą wygodę i zmęczenie w czasie pracy.

Myszkę należy trzymać jak najbliżej przy sobie. Nigdy nie należy korzystać z niej w niekomfortowej pozycji, gdzie ręką jest nienaturalnie wygięta. Najlepszym wyborem są nowsze modele myszek, bowiem te z mechanizmami kulkowymi nie sprzyjają raczej wydajnej pracy. Do tego mogą powodować ból w kciuku.

Utrzymywanie prawidłowej pozycji w czasie korzystania z myszki jest bardzo ważne. Jeśli nie będziemy tego przestrzegali, narazimy się na silny ból ręki czy ramion. Wystarczy odrobinę inaczej ułożyć rękę, aby praca przy biurku znacznie mniej nas męczyła.

Ergonomiczna klawiatura

Idealna klawiatura powinna posiadać kilka cech, dzięki którym praca z nią będzie wygodna. Bardzo ważna jest odległość między klawiszami; powinna ona wynosić minimum 19 milimetrów. Sam rodzaj klawiatury jest uzależniony zarówno od naszych preferencji, jak i poziomu zaawansowania. Klawiatura kompaktowa jest prostym i wygodnym rozwiązaniem. Nie zajmuje wiele miejsca i dobrze współpracuje z myszą, którą możemy dzięki temu trzymać blisko siebie. Jeśli ktoś opanował sztukę pisania bez patrzenia na klawisze, to dobrą propozycją może dla niego być klawiatura dzielona. Jej plusem jest to, że w czasie pisania na niej zachowujemy wygodną i naturalną pozycję nadgarstków.

Klawiatura powinna również odznaczać się wysoką jakością. Wciskając klawisz użytkownik od razu musi czuć, że informacja została przekazana do komputera. Wielu ludzi korzystających ze słabszych klawiatur naraża się na dodatkowe bóle palców i nadgarstków. Często bowiem musimy nacisnąć klawisz znacznie mocniej aby wiedzieć, że komputer wykona daną operację. Znacznie spowalnia to naszą pracę, sprawia bowiem, że musimy dodatkowo uważać w czasie pisania. Do tego mocniejsze uderzanie w poszczególne klawisze przez wiele godzin wywołuje zarówno ból w ręce, jak i zwykłą irytację.

Redakcja wyposaz-biuro.pl