4 stycznia 2017 Udostępnij

Niezbędne akcesoria do pracy na komputerze

Wydajność pracy jest niezwykle istotna z punktu widzenia każdego pracownika biurowego. Aby możliwe było sprawne wykonywanie obowiązków służbowych, należy zadbać o właściwą aranżację swojej przestrzeni. W dobie cyfryzacji kluczowym narzędziem pracy jest komputer, jednak monitor klawiatura i mysz to za mało, żeby można było mówić o efektywnym wykorzystaniu sprzętu. Jakie akcesoria powinny znaleźć się w obrębie każdego biurka? Poniżej przedstawiamy kilka sprawdzonych porad. 

Na efektywność pracy wpływa bardzo wiele czynników. Nawet najlepiej wyposażone stanowisko nie będzie dla pracownika sprzyjającym środowiskiem, jeżeli nie zostanie zaprojektowane w sposób ergonomiczny. Prawidłowa pozycja przy pracy z komputerem jest niezwykle istotna, wpływa bowiem na dobre samopoczucie, a w dłuższej perspektywie – także na stan zdrowia. Nie należy jednak lekceważyć kwestii doboru urządzeń peryferyjnych. Te sprzyjają nie tylko efektywności wykonywanych zadań, ale także relaksowi w czasie wolnym od pracy. Na co zatem należy zwrócić uwagę podczas aranżacji stanowiska? 

Odpowiednia postawa pracy przed komputerem

Wbrew opiniom osób, które w większości nie miały do czynienia z pracą biurową, długie godziny spędzone przed komputerem stanowią znaczne obciążenie dla organizmu nie tylko od strony umysłowej, ale także fizycznej. Wielogodzinna pozycja siedząca z całą pewnością nie sprzyja utrzymaniu dobrego stanu zdrowia – cierpi nie tylko układ kostno-stawowy, ale także wzrok. Osłabienie ostrości widzenia, bóle kręgosłupa, zmiany zwyrodnieniowe w stawach – na to wszystko narażony jest każdy pracownik biurowy. Wszelkie niekorzystne zjawiska można jednak znacząco zniwelować poprzez zajęcie odpowiedniej pozycji za biurkiem. 

Szczególną uwagę należy poświęcić prawidłowemu ustawieniu urządzeń peryferyjnych komputera – monitora i klawiatury. Ze względu na stosunkowo niewielkie obciążenie narządu wzroku, najlepszy do wielogodzinnej pracy będzie monitor LCD. Powinien być ustawiony na wysokości, która pozwoli na utrzymanie jego górnej krawędzi o kilka cm powyżej linii wzroku. Optymalna odległość nie może być mniejsza niż 40 cm i większa niż 70 cm. 

postawa przed komuterem

Kolejna rzecz to poprawne ustawienie klawiatury. Nadgarstki powinny spoczywać na przeznaczonej do tego podpórce, zatem sama klawiatura powinna być odsunięta od krawędzi blatu roboczego w odległości około 15 cm. 

Na poziom zmęczenia i złe samopoczucie w bardzo dużej mierze wpływa niewłaściwe ustawienie krzesła. Siedzisko powinno znajdować się na wysokości, która umożliwi swobodne oparcie całych stóp o podłogę oraz ugięcie kolan pod kątem prostym. Oparcie powinno być ustawiony w sposób, który zapewni mocne podparcie odcinka lędźwiowego kręgosłupa. 

Niebagatelne znaczenie dla możliwości zajęcia prawidłowej pozycji ma też samo biurko. W tym przypadku kluczowym parametrem jest jego wysokość. Po zajęciu miejsca na krześle blat roboczy powinien znajdować się na wysokości łokci. 

Ergonomiczna myszka – podstawa pracy biurowej

Elementem, który wywiera bezpośredni wpływ na komfort pracy, a który najczęściej jest bagatelizowany, jest myszka komputerowa. Wielogodzinna praca z dłonią ułożoną na niewłaściwie wyprofilowanym „gryzoniu” jest nie tylko męcząca, ale w dłuższej perspektywie – także szkodliwa. Jeżeli doskwiera Ci ból nadgarstka, przedramienia i ramienia w ręce, którą obsługujesz myszkę, najprawdopodobniej winny jest źle dobrany sprzęt, a konkretnie – wynikające z tego pronacyjne ułożenie dłoni i wygięcie nadgarstka. 

myszka komputerowa
Ergonomicznie ukształtowana myszka zakłada ułożenie dłoni w pozycji neutralnej, czyli ustawionej w pionie. Rynek akcesoriów komputerowych oferuje kontrolery ukształtowane w sposób przypominający gamingowy joystick. Inną opcją jest myszka pionowa. Takie akcesoria doskonale nadają się do precyzyjnej pracy, gdzie liczy się celność i szybki czas reakcji. Użytkownicy, którzy nie wykorzystują myszki w sposób profesjonalny, mogą zdecydować się na centralny touchpad lub touchbar. 

Prezentuj projekty z klasą – z komputera na mini projektor

Na efektywność pracy w znacznym stopniu wpływają akcesoria dodatkowe. Prezentacja projektów na monitorze jest nie tylko niewygodna, ale także niezbyt czytelna. Znacznie lepiej sprawdzi się mini projektor, który bez problemu możemy zabrać z sobą w dowolne miejsce.

Prezentacje biurowe nie wymagają urządzeń o wyjątkowo głębokim kontraście, ważną cechą jest natomiast jasność. Nie każde pomieszczenie można zaciemnić, a żeby wyświetlana treść mogła pozostać czytelna w każdych warunkach, należy skupić się na urządzeniach o jasności przekraczającej 3000 ANSI Im, jednak w większości przypadków wystarczająca okaże się wartość na poziomie 2200 ANSI Im.

Chwila dla siebie – ulubiona muzyka ze słuchawek komputerowych 

W natłoku obowiązków warto znaleźć trochę czasu na relaks, w końcu nie samą pracą człowiek żyje. Pomoże w tym kojąca muzyka, ale ta wymaga przecież odpowiedniego sprzętu do odsłuchu. Rynek akcesoriów komputerowych oferuje wiele modeli słuchawek, jednak najtańsze warianty zwykle pozostawiają wiele do życzenia. Aby można było mówić o wyraźnym odwzorowaniu barwy dźwięku we wszystkich tonach, należy skupić się na modelach z zakresem pasma na poziomie 20 – 25.000 Hz. Najlepszym wyborem będą modele nauszne, nie tylko ze względu na odpowiednią średnicę głośnika (między 25 a 65 mm). Tego typu słuchawki doskonale tłumią hałasy otoczenia. 

wygodne słuchawki komputerowe

Drukuj i zapisuj pomysły na papierze komputerowym

Mając na uwadze komfort pracy, należy poświęcić chwilę na dobór odpowiedniego papieru komputerowego. Powiedzmy to wprost – tzw. papier uniwersalny z całą pewnością nie będzie właściwym wyborem. Poza grupą produktów specjalistycznych (papier fotograficzny, wizytówkowy, artystyczny itp.) mamy także standardowe typy dostosowane do konkretnej techniki druku. Inne wymogi przedstawia drukarka laserowa, a inne atramentowa i właśnie pod takim kątem powinien być dobierany papier do drukarki. Każdy z tych wariatów sprawdzi się też przy szybkim zapisywaniu notatek odręcznych.

Redakcja wyposaz-biuro.pl