26 marca 2018 Udostępnij

Relacje w pracy są ważne - 5 zasad pracy zespołowej.

W biurze i na boisku - praca zespołowa decyduje o ostatecznym wyniku i sukcesie. Nawet z branży sportowej można czerpać inspiracje do tego, jak skutecznie "grać do jednej bramki" w biurowej rzeczywistości. Wystarczy piłkę zastąpić artykułami biurowymi i przepis na zwycięstwo gotowy. To oczywiście przenośnia, ale niektóre zasady są wiecznie żywe i uniwersalne. Sprawdź kilka sprawdzonych sposobów na to, aby Twój zespół pracował lepiej i efektywniej. Bo wojny wygrywa cała armią, a nie jeden żołnierz.

1. Bez dobrej komunikacji ani rusz

Wyobraź sobie, że jesteś odpowiedzialny za zamówienie materiałów biurowych. Nie otrzymałeś listy zakupów, żadnych szczegółowych wytycznych i informacji. Jaka jest szansa, że zrobisz to dobrze i zadowolisz przełożonego? Bardzo mała. Możesz oczywiście skorzystać z wcześniejszych list zakupowych, zapytać współpracowników, zrobić spacer po biurze, albo zrobić zakupy w ciemno. Wtedy bardzo prawdopodobnym jest, że nie uda Ci się zamówić wszystkich niezbędnych rzeczy i nagle przed ważnym spotkaniem z klientem zabraknie papieru ksero, nie będzie można wydrukować umowy i firma na tym straci.

To pesymistyczny scenariusz, który w uproszczony sposób pokazuje, jak ważne jest prawidłowe komunikowanie. Zarówno między współpracownikami tego samego szczebla, jak i przełożonymi i podwładnymi. Dobre komunikowanie nie oznacza jedynie informowania o brakach zapasów papieru. To przede wszystkim umiejętność jasnego i precyzyjnego wypowiadania myśli, formułowania wniosków i przekazów. Z drugiej strony to także aktywne słuchanie. Aktywne, czyli takie, dzięki któremu zapamiętamy przekaz i będziemy w stanie dać feedback (odpowiedź zwrotną). Nikt przecież nie lubi powtarzać trzy razy.

2. Artykuły biurowe, projekt, spotkanie - zawsze na czas

Punktualność to dla pracodawców bardzo pożądana cecha. I nie chodzi tu tylko o stawianie się w pracy o 8:00 rano i ani minuty później. Ma ona dużo szerszy kontekst. Nawet niedostarczenie wspomnianego wyżej papieru ksero na czas może spowodować poważne konsekwencje. Wykonywanie zadań w wyznaczonym terminie pokazuje, jakie masz podejście do całego zespołu. To także oznaka szacunku. No bo jak darzyć uznaniem kogoś, kto wiecznie spóźnia się na spotkania i nie wykonuje swojej pracy na czas?

Czas w zespole odgrywa jeszcze jedną ważną funkcję. Dzięki niemu można monitorować postępy. I warto to robić, aby na bieżąco zmieniać projekt i obserwować efekty. Jeżeli będziecie robić to wspólnie dużo łatwiej będzie wam odnieść sukces. Racjonalne zarządzanie czasem pozwoli Wam realizować cele w ustalonym czasie, efektywnie go wykorzystując i nie zostawiając wszystkiego na ostatnią chwile. Nieskuteczne i nieprofesjonalne jest zachowanie, w którym przez pierwsze etapy projektu zostawiamy sobie duże zaległości, aby pod koniec je nadrobić i spędzić w biurze sporą ilość nadgodzin.

3. Nie buduj murów, buduj atmosferę

Zespół, w którym pracuje się dobrze, to zgrany zespół. Nie oznacza to oczywiście, że musicie we wszystkim się zgadzać i spędzać ze sobą każdą wolną chwilę. Każdy z nas ma prawo do własnej opinii na temat wyposażenia biura, miejsca wyjazdu integracyjnego czy posiadać odmienne poglądy polityczne. Kluczem do sukcesu jest więc szanowanie wzajemnych opinii i akceptowanie odmienności. Bez tego ciężko o zdrowe relacje. Odpuść sobie plotkowanie za plecami, takie zachowania zawsze przynoszą negatywny skutek. Jeżeli coś Cię denerwuje powiedz o tym głośno, a nie po kryjomu.

Budując przyjazną atmosferę należy oprzeć ja na życzliwości, serdeczności i otwartości. Przecież wszyscy gramy do jednej bramki! Kopanie pod sobą dołków zaszkodzi całej firmie. Na dobre relacje ze współpracownikami wpływa też chęć niesienia pomocy. Ci, którzy chętnie wspierają swoich kolegów sami mogą liczyć na pomoc w trudnej sytuacji. Nie ważne, czy chodzi o przyniesienie papieru do drukarki, czy pomoc przy ważnym projekcie.

praca zespołowa

4. Odpowiedzialność, to się ceni!

Pewnie znasz to jeszcze z czasów, kiedy na Twoim biurku leżały artykuły szkolne, a nie biurowe dokumenty. W każdej grupie, klasie i zespole zdarzają się osoby, które nie dają nic od siebie, a zbierają gratulacje. Jeszcze gorzej jest, kiedy przez "olewactwo" innych traci cały zespół. Pamiętasz tego kolegę, przez którego zawaliłeś prezentację w 3 liceum? Tak, w pracy też możesz takiego spotkać. Dlatego tak ważne jest, aby brać odpowiedzialność za przydzielone zadania i trzymać się terminów. W pracy zespołowej obowiązki jednej osoby są ściśle powiązane z resztą projektu, więc jej nieodpowiedzialność i nieprawidłowe wykonanie zadania decyduje o powodzeniu całego przedsięwzięcia.

Równie ważne jest także całkowite branie odpowiedzialności za powierzone zadania. Najgorsza sytuacja to ta, w której odpowiedzialność ta spychana jest pomiędzy różnymi osobami z projektu. To nie tylko utrudnia rozwiązanie sprawy, bądź naprawienie problemu, ale też powoduje konflikty w zespole. Konsekwentnie i uczciwie wypełniaj swoje obowiązki. Wspomniany na początku problem z zamówieniem artykułów biurowych powstał z czyjej winy?

5. Kompromis, czyli dogadajmy się na spokojnie

Jak wiemy w pracy nie zawsze jest miło i przyjemnie. Skoro każdy ma prawo do swojego zdania, a my staramy się je szanować, to skąd biorą się te wszystkie konflikty? Kłótnie w pracy powstają na wielu płaszczyznach. Możemy posprzeczać się o projekt, wyposażenie biura czy datę urlopu. Ale krzykami nie da się niczego załatwić. Nic nie zastąpi spokojnej rozmowy. Kiedy sytuacja jest napięta dobrze zrobić sobie przerwę, wyjść na krótki spacer, przewietrzyć umysł, ochłonąć a dopiero wtedy kontynuować rozmowę. Tym sposobem racjonalne argumenty wygrają z emocjami.

Pokłóciłeś się ze współpracownikiem o stosy papierów na Twoim biurku. Uważasz, że nie powinieneś wszystkiego robić sam i chcesz podzielić się z nim obowiązkami. Zamiast przekrzykiwać się z nim na środku waszego open space pójdźcie na przerwę, usiądźcie przy kawie i pogadajcie na spokojnie. Kompromis to taka sztuka rozwiązywania problemu, która ma zadowolić wszystkie strony. Może jest jakiś powód, dla którego jemu to rozwiązanie nie odpowiada? Zamiast rzucać tym papierem po całym biurze i niepotrzebnie się denerwować po prostu spróbuj się z nim dogadać.

Redakcja wyposaz-biuro.pl