Grywalizacja w firmach
Gamifikacja jest coraz częściej wykorzystywana jako narzędzie służące w procesie rozwoju firmy. Zobacz, na czym polega.
Z wirtualnego świata do realu
Grywalizacja przenosi techniki znane z gier do firmowej rzeczywistości. Podczas pracy wykorzystuje się znane, powtarzające mechanizmy gier. Szkoleniowcy przygotowujący plan grywalizacji bazują głównie na wzorach zaczerpniętych z "World of Warcraft" ze względu na to, że jest to najbardziej lubiana gra na świecie. Według badań przeprowadzonych przez Nielsen Corporation czas spędzony na graniu w „World of Warcraft” był dłuższy, niż łączny czas spędzony na graniu w pozostałe najpopularniejsze gry z pierwszej dziesiątki.
"World of Warcraft" realizuje potrzeby użytkowników poprzez następujące elementy gry:
- status - wynika to z założenia, że zarówno w grze, jak i w życiu codziennym zależy nam na nieustannym podnoszeniu własnego statusu.
- współzawodnictwo - rywalizacja jest naturalnym elementem gry, ale także życia,
- poczucie wspólnoty - poczucie braterstwa i przynależności jest zdaniem Abrahama Maslowa jedną z głównych potrzeb człowieka,
- osiągnięcia i możliwość samodoskonalenia - rozwój to potrzeba wyższa człowieka, która prowadzi do osiągnięcia wyższego poziomu świadomości,
- altruizm - pomagając innym, czujemy się lepsi, co z kolei daje nam poczucie spełnienia i radości
- niechęć do straty - nikt z nas nie lubi tracić, bez względu na to, czy są to pieniądze, czy też
pojawia się na skutek szybkiego postępu osiągnięć na początku gry, dając uczestnikom poczucie tworzenia wirtualnego bytu/dobra, które szkoda później porzucić.
Skąd moda na grywalizację?
Badacze wyróżniają kilka czynników, które spowodowały nagły wzrost zainteresowania gamifikacją. To przede wszystkim spadek efektywności spowodowany przez znużenie dotychczas stosowanymi rozwiązaniami w biurze. Największym zainteresowaniem cieszy się wśród pokolenia Y, które jest nastawione na wysokie cele oraz na pracę opartą na zabawie.
Potencjalne korzyści
Gamifikacja to idealne rozwiązanie dla tych pracodawców, którym zależy na tym, by mieć zgrany zespół, a także w odpowiedni sposób inwestować w kapitał intelektualny swoich pracowników. Grywalizację wykorzystuje się nie tylko w przeprowadzaniu rekrutacji, ale także podczas wdrażania zmian w firmie czy też w trakcie różnego rodzaju szkoleń i integracji pracowniczej. Gemma Robertson-Smith i Carl Markwick, wykorzystujący od lat tę metodę, zwracają uwagę na zwiększone zaangażowanie pracowników w wykonywane obowiązki. To jeden z największych plusów tego typu rozwiązania.
Największe marki już korzystają
Pepsi, PwC, Grupa PZU, Grupa Żywiec, Unliever już wprowadzają w swoich firmach rozwiązania zapoczątkowane w grach. Przykłady gamifikacji znajdziemy również w firmach informatycznych, między innymi w Microsofcie czy też LiveOps Inc., gdzie relacje oparte są na czysto grywalizacyjnych zasadach.
V Praca w domu z pewnością boom w ciągu ostatnich kilku miesięcy i większość z tego jest w dół do faktu, że żyjemy przez pandemię. Wiele osób, które być może nigdy nawet nie myślał o idei wyboru do pracy w domu nagle znalazł się z ned do ustanowienia prowizorycznego biura domu...
V Istnieje wiele powodów, dla których morale w biurze może spaść. Może to być coś krótkotrwałego lub coś bardziej chronicznego i długotrwałego. Niezależnie od sytuacji, morale jest kluczowe i kiedy jest na niskim poziomie, wydajność nie jest daleko w tyle. Słaba komunikacja może...
V Praca w domu jest całkiem świetna na tak wielu poziomach. Możesz pracować w piżamie, jeśli chcesz, nie musisz dojeżdżać i możesz być tak niechlujny, jak chcesz. Jednak są też nieuniknione minusy. Jednym z nich jest ryzyko poczucia izolacji. Jeśli zawsze pracowałeś w dużym...