18 stycznia 2017 Udostępnij

Czy gogle mogą być przydatne w...biurze? Czemu nie!

Kiedyś do sprawnej pracy biurowej wystarczyła ryza papieru, maszyna do pisania i poduszka tuszowa. Technologia gna jednak do przodu i na przekór fatalistycznym wizjom wcale nie zapędza nas w ślepy zaułek, za to realnie wpływa na rozwój wielu dziedzin biznesu. Współczesna technika otwiera przed nami świat, który jeszcze nie tak dawno temu pozostawał fantazją scenarzystów produkcji science fiction. Rozszerzona rzeczywistość szturmem wkracza do świata biznesu dając nam zupełnie nowe możliwości.

AR (augmented reality) to pojęcie, które kojarzy się przede wszystkim z rozrywkom. Nie można jednak powiedzieć, że zastosowanie rozszerzonej rzeczywistości sprowadza się jedynie do wzbogacania gier wideo o elementy interakcji. AR powoli zaczyna wkraczać do wielu dziedzin naszego życia, a szczególny nacisk kładziony jest na biznesowe zastosowania nowatorskiej technologii. Nie ulega wątpliwości, że świat korporacji ewoluuje w wyjątkowo dynamicznym tempie, niezbędne są zatem narzędzia, które będą w stanie realnie wspomóc ten proces. Augmented Reality wciąż jeszcze jest młodym trendem, jednak szerokie wykorzystanie technologii łączącej świat wirtualny z realnym nie jest jedynie pieśnią przyszłości, a faktem, który dokonuje się na naszych oczach. 

Interaktywne gogle łączące biura na całym świecie

Odległość już dawno temu przestała być poważną przeszkodą dla świata biznesu. Rozwój Internetu pozwolił na złamanie bariery dzielącej biura na całym świecie, dając możliwość prowadzenia wideokonferencji. O ile jakość przekazu audio-wizualnego stoi obecnie na bardzo wysokim poziomie, to ten sposób komunikacji nadal stwarza bardzo poważne ograniczenia w kwestii interakcji użytkowników. Mówiąc wprost – choć znaczenia wideokonferencji nie da się przecenić, to obecnie narzędzie to jest raczej złem koniecznym. Cóż, wygląda na to, że niebawem ulegnie to zmianie. Interaktywne gogle niebawem staną się standardem w biurach na całym świecie.

Technologia rozszerzonej rzeczywistości znacząco wzbogaca jakość przekazu multimedialnego, wprowadzając do transmisji elementy interaktywne. W praktyce daje to znacznie szersze możliwości w kwestii przekazywania danych. Tradycyjne kanały komunikacji internetowej wymagają użycia dedykowanych do tego narzędzi, np. w postaci poczty e-mail i implementowanych funkcji komunikatora. W praktyce wiąże się to nie tylko ze stratą cennego czasu, ale także z rozproszeniem uwagi uczestników konferencji. Mamy tu zatem do czynienia z kanałem komunikacji, który nie może być określony mianem efektywnego narzędzia. Jeżeli jednak standardowy przekaz zostanie rozszerzony o elementy augmented reality, sytuacja odwróci się o 180 stopni. 

gogle

Dedykowane zestawy w postaci gogli lub okularów pozwalają na stworzenie wizualizacji składającej się z obrazu transmitowanego za pośrednictwem kamery internetowej z generowanymi komputerowo elementami. Oznacza to, że konferencja może być prowadzona w sposób nieprzerwany i niezakłócony, a uczestnicy przez cały czas mają przed oczami (dosłownie) wszystkie niezbędne materiały. 

Rozszerzona rzeczywistość – przyszłość pracy biurowej

Potencjał rozszerzonej rzeczywistości może być wykorzystany także na gruncie e-learningowym. O ile pojęcie to odnosi się przede wszystkim do szkoleń prowadzonych zdalnie, to należy zaznaczyć, że e-learning to także stacjonarny coaching wykorzystujący nowoczesne narzędzia informatyczne. W obu przypadkach technologia AR wykazuje niebywałą przydatność. Jej potencjał edukacyjny jest niemal nieograniczony, wystarczy wyobrazić sobie możliwość pracy na wirtualnych obiektach w rzeczywistym otoczeniu lub odwrotnie – z realnymi obiektami wzbogaconymi o pakiet cyfrowych informacji. Efektywność to w tym przypadku słowo kluczowe i temu właśnie ma służyć interakcja na płaszczyźnie AR.

Zastosowanie rozszerzonej rzeczywistości nie ogranicza się jednak wyłącznie do wideokonferencji i szkoleń, nowoczesne technologie mają też wspierać wszystkie działania, nawet te nieco bardziej przyziemne. Zastanówmy się przez chwilę, o ile może wzrosnąć efektywność osoby, która przez cały czas ma przed oczami nieustannie aktualizowaną listę zadań? Idąc dalej tym tropem, o ile łatwiejsze stanie się początkowe używanie nowego sprzętu biurowego i systemów informatycznych jeżeli przez cały czas będziemy wspierani przez interaktywnego asystenta? Wystarczy dodać do tego możliwość natychmiastowego dostępu do informacji na temat określonego obiektu lub nawet dotyczących współrozmówcy, a otrzymamy niezwykle rozbudowany system pomocy biurowej.

google glass

Nowoczesne gogle/okulary, czyli funkcje Google Glass

Najwięksi giganci branży technologicznej od dawna pracują nad rozwojem własnych platform AR. Google jako pierwsza firma wprowadziła innowacyjną technologię na rynek komercyjny. Okulary o nazwie Google Glass trafiły do sprzedaży w pierwszym kwartale 2013 roku i już w dniu premiery wywołały ogromne poruszenie.

Zamiarem giganta z Mountain View było stworzenie urządzenia, które łączyłoby funkcje smartfona i gogli AR. Plan udało się zrealizować w stu procentach. Innowacyjne okulary pozwalają na dostęp do połączeń głosowych, notyfikacji, aplikacji nawigacyjnej Maps, usług komunikatora Hangouts i tłumacza Google Translate, a wszystko to w warunkach rozszerzonej rzeczywistości. Wbudowana kamera daje możliwość wykonywania zdjęć oraz rejestracji zapisu wideo. 

Nie ulega wątpliwości, że Google Glass to dopiero wstępna przymiarka do szerokiego wykorzystania technologii AR. Kolejne produkty internetowego giganta mają legitymować się znacznie bardziej rozbudowaną funkcjonalnością, a konkurencja nie śpi i niebawem zaprezentuje swoje propozycje.

Redakcja wyposaz-biuro.pl