17 listopada 2016 Udostępnij

Biuro według koncepcji ABW

Praca biurowa oparta na aktywności? To może się udać! I udaje się coraz częściej! Wszystko za sprawą nowego trendu Activity Based Working, który polega na podziale powierzchni biurowej na strefy, w których wykonuje się konkretne zadania.

Strefowość – czyli trend ABW w biurze

Perfekcyjne biuro nie istnieje. W końcu każde zajęcie w pracy wymaga od nas wykonywania różnorodnych czynności. Podczas, gdy wielu osobom najwygodniej odpisuje się na e-maile w pozycji siedzącej, to już siedzenie podczas rozmowy telefonicznej może być dla wielu z nas czymś dosyć niewygodnym i nie sprzyjającym koncentracji.

Ta wiedza o preferencjach sprawiła, że na polskim rynku pojawił się trend Activity Based Working, który nakazuje stwarzać takie warunki do pracy, by każde pomieszczenie miało inne przeznaczenie, a więc w jednym telefonujemy, w kolejnym wysyłamy e-maila, a w następnym tworzymy kreatywne pomysły.

„Ależ to będzie dużo kosztować” – powiedzą nie przekonani do tego pomysłu. Otóż, wręcz przeciwnie. Jeśli jedną dużą powierzchnię zaprojektujemy w taki sposób, by móc znaleźć w niej wiele stref, w których można wykonywać konkretnych.

Zastąpić indywidualne stanowisko pracy powierzchnią, w której możemy znaleźć wiele różnych miejsc do pracy, po to, by motywować pracowników do pracy – to główna idea i zamysł ABW.

Zamiast segregatora człowiek głównym obiektem zainteresowania

Postawić człowieka w centrum uwagi – to ogólna idea ABW. W istocie nie chodzi jedynie o to, że pracownicy wykonują swoje obowiązki w różnych miejscach w biurze. Chodzi raczej o wytworzenie w pracowniku poczucia, że jest osobą ważną, że jego samopoczucie jest istotne dla pracodawcy. Dzięki takiemu podejściu pracodawcy, pracownik czuje się doceniony, a przez to jego praca jest bardziej efektywna.

Badania nad ABW wykazały, że ten model pracy zwiększa produktywność pracowników od 10% do nawet 20% oraz satysfakcję zatrudnionych 20-30%.

Chciałoby się rzec: i wilk syty, i owca cała, ponieważ z jednej strony mamy zadowolonych pracowników, a z drugiej realne korzyści finansowe. I jak pokazują trendy, coraz więcej firm przyjmuje ten schemat działania.

Dopiero teraz zaczynamy dostrzegać jak duży wpływ na efektywność ma nastrój naszych pracowników. Mijają powoli czasy, gdy ważniejsza od odczuć drugiego człowieka była odpowiednio wypełniona dokumentacja, którą przechowywało się w rozmaitych pudłach. Współcześnie, gdy do lamusa odchodzą kartony archiwizacyjne i dla większości pracodawców od dokumentu ważniejszy staje się człowiek, przyszedł czas na budowanie poprawnych relacji z podwładnymi.

Jak dostosować przestrzeń do rodzaju pracy?

Aby stworzyć przestrzeń przyjazną do pracy według zasad ABW należy najpierw wyróżnić trzy typy zadań, jakie wykonujemy każdego dnia. Są to przede wszystkim zadania wymagające komunikacji, koncentracji oraz zadania administracyjne.

Żeby każde z nich wykonywać w najbardziej efektywny sposób – to z punktu widzenia wielu badań - należy stworzyć przestrzeń najbardziej przyjazną i odpowiednią przestrzeń do ich wykonywania.

Dlatego miejsce, gdzie pracownicy telefonują wyposażmy w wygodne sofy, przestrzeń do chodzenia, a także zostawmy papier, karteczki samoprzylepne, notesy biurowe oraz ołówek czy pióro do pisania, by w razie potrzeby mogli zapisać najważniejsze informacje i adresy. Nie zapomnijmy o zapewnieniu im wody lub innego płynu, którego mogą się napić, gdy zaschnie im w gardle.

Papier biurowy, żółte karteczki i długopis przydadzą się zresztą wszędzie. To takie artykuły biurowe, które przydadzą się wszędzie – bez względu na to, czym będziemy się zajmować.

Efektywna praca

Ważniejsze natomiast jest to, czy potrafimy rozpoznać preferencje naszych pracowników. Pamiętajmy, że inwestycja w ich zadowolenie to dla nas dodatkowe korzyści. Badania pokazują, że pracodawcy, którzy w swoich firmach wprowadzili taki model pracy zwiększyli swoje zyski nawet o 20%.

Jak koszulki na kartki mogą wpłynąć na efektywność pracy?

Wbrew pozorom, to - absurdalnie brzmiące - hasło ma swoje zastosowanie w rzeczywistości. Zapewnienie pracownikowi produktu, który nie tylko cieszyłby jego oko, ale również ułatwiał mu pracę jest dla pracującego zbawienne.

Nawet zwyczajne koszulki na dokumenty mogą być czymś, co sprawi, że nasz pracownik poczuje się doceniony. To natomiast przełoży się bezpośrednio na wyniki jego pracy.

Czy to oznacza, że teraz wszyscy pracodawcy powinni rzucić się w wir zakupów i odwiedzać każdy sklep papierniczy online albo siedzibę?

Oczywiście, że nie. To tylko sygnał, że każdy, nawet najmniejszy przedmiot – bez względu na to czy są to wkłady do długopisów czy papier ozdobny, czy też jakikolwiek inne artykuły papiernicze mogą wpłynąć na to, że pracownik zwiększy swoją efektywność

Redakcja wyposaz-biuro.pl